Blog – Werk

Home » Blog – Werk



IMG_4669-Gert-Elles-2

Hi, ik ben Elles Reusen, marketing en communicatie strateeg. Op deze site deel ik posts die voor mij reusachtig genoeg zijn om te delen. Wat reusachtig is gespecialiseerd in marketingcommunicatie: strategie, projecten, content, advies en (interim)management. Geeft betekenis aan merken en verbindt idealen van mensen aan organisaties. Wat reusachtig biedt u de gelegenheid om de expertise van Elles in marketing en communicatie ook flexibel in te zetten.

Studenten interieurdesign ontdekken hun ‘STE’ in mijn training communicatie

Elles : januari 11, 2020 1:59 pm : werk

Als werkvelddeskundige ben ik gevraagd om 1ejaars studenten van de Jan des Bouvrie Academy (Saxion) basisvaardigheden in communicatie bij te brengen in 7 lessen. Ook leren ze van mij wat hun ‘STE’ is, hun usp als persoon en interieurdesigner. 

Erg leuk om mijn kennis en ervaring te delen aan deze jonge talenten. Ze hangen aan mijn lippen zodra ik mijn verhalen uit de praktijk vertel. Goede en slechte cases, persoonlijke en zakelijke worstelingen en dilemma’s die je moet erkennen en overwinnen, en uiteraard veel tips hoe je de beste resultaten behaald. En prachtig om te zien hoe deze studenten de communicatietheorie weer goed weten te visualiseren.

IMG_8531Deze studenten worden opgeleid tot (zelfstandig) interieurdesigner, het is dus belangrijk dat ze goed kunnen adviseren en zichzelf (non) verbaal goed kunnen presenteren en verkopen. De module Mens en Markt waar ik als gastdocent voor ben aangesteld bestaat uit 7 lessen van gespreksvaardigheden, feedback geven en ontvangen, omgaan met conflicten tot en met opbouwen van een klantadviesgesprek.  De studenten sluiten af met hun eigen elevatorpitch. Dat komt vast goed, want we hebben uitgebreid stilgestaan bij kernkwaliteiten waardoor ze inmiddels weten wat hun ‘STE’ is, hun USP als persoon en als interieurdesigner. Ik kijk er naar uit.

Wat is jouw ‘STE’ eigenlijk?

 

Reageer»

‘Uit het systeem leren communiceren’

Elles : december 11, 2019 3:38 pm : werk

Vandaag volgde ik samen met bestuur en directie van Dimence Groep een mediatraining van Hans Siepel. Zijn simpele boodschap: stop met het herhalen van de kernboodschap en om de hete brij heen draaien, maar communiceer eerlijk en transparant. Logisch toch zou je denken? Maar het tegenovergestelde is waar.

Vaak zie je vertegenwoordigers van bedrijven, politici en zelfs bekende Nederlanders die overduidelijk een een perstraining gehad. Die politicus die met meel in de mond praat of jonge voetballer die eerst voor de camera gewoon antwoordde op de vraag hoe hij die wedstrijd had gevoetbald en na zijn doorbraak op eens antwoorden gaf als mooi dat ik een bijdrage heb kunnen leveren, maar het belang van het team staat voorop. Herkenbaar? Dat komt omdat we in perstrainingen leren om telkens tot vervelens toe de kernboodschap te herhalen om niet in de mal van de journalist te gaan liggen. Alsof woordvoerders en pers vijanden van elkaar zouden zijn? Dat is natuurlijk niet zo. Of zouden het in ieder geval niet moeten zijn. Beiden dienen als doel te hebben om te communiceren vanuit het belang van de samenleving. Zonder elkaar daarin te slim af willen zijn.

Daarbij draait het dus om vertrouwen. Stoppen met mediaspelletjes en eerlijk en transparant durven zijn. Communiceren als mens, in plaats van als een instituut. Geen ingestudeerde tekstjes en oneliners, verhullende of nietszeggende antwoorden, maar oprecht antwoorden op de vraag. En, indien nodig, ook gewoon de betreffende media aanspreken als een verhaal uit zijn verband wordt gehaald of opgeklopt voor hoge kijk- en leescijfers.

Daarom stonden wij tijdens de training vol vertrouwen voor de camera en vertelden we ons eigen verhaal. Dat is er één om sowieso trots op te zijn. Wij zetten ons elke dag keihard in voor de mentale gezondheid en welzijn van onze cliënten en patiënten.

 

Reageer»

Ik word StoryPractitioner

Elles : oktober 27, 2019 3:44 pm : werk

In oktober ben ik gestart met de opleiding StoryPractitioner met als doel expert te worden in #businessstorytelling. Het ophalen en opschrijven van verhalen doe ik al jaren met plezier. Maar ik merkte daarbij enerzijds altijd dit maar een deel van het verhaal was dat deze mensen mij zouden kunnen vertellen en anderzijds dat deze (losstaande) verhalen mij ook veel informatie gaven over de organisatie erachter. Veel ontgonnen terrein dus. Jammer om dit niet te benutten. Zeker voor organisaties.

fotolinkedinWant verhalen met persoonlijke ervaringen brengen is de beste wijze om abstracte zaken als missie, visie en strategie betekenis te geven. Wat betekent een algemene kernwaarde als”we zijn klantgericht” nou precies voor een klant? Dit is namelijk afhankelijk hoe medewerkers hieraan in de praktijk invulling geven. Verhalen kunnen ook gewenste veranderingen concreet maken en cultuurproblemen blootleggen. Als je luistert naar de verhalen die in en rond je organisatie worden verteld, krijg je inzicht in wat er werkelijk speelt. Dat gaat dus ver voorbij ‘verhaaltjes vertellen’. En daarom ben ik nu alle kneepjes van het vak aan het leren van Annet Scheringa (TheStoryConnection).

Ik ben gestart om storytellinginterventie te gaan inzetten voor TransforeWant als er ergens medewerkers zijn die van betekenis zijn door zich met hart en ziel in te zetten, zijn dat wel de Transforianen! 

Reageer»

Obama: ‘Hoe maak jij het verschil?”

Elles : september 29, 2018 8:33 pm : opinie, werk

Nee helaas, was ik niet één van de gelukkigen die deze week live aanwezig was bij het interview van Obama Barack tijdens het seminar Forward Thinking Leadership. Maar gelukkig hebben de camera’s de ‘lessen van Obama’ vastgelegd. Wàt een charisma heeft die man. En wat een begaafde verhalenverteller is hij (I like). Ben Tiggelaar heeft de 3 belangrijkste tips samengevat in bijgaand artikel. Wat ik zelf weer een mooie uitspraak vond is dat ‘iedereen het verschil kan maken’, ongeacht herkomst. “Maak een kleine contributie voor iets dat je zelf belangrijk vindt. Want als iedereen die inspanning doet, worden dingen een beetje beter en de wereld fijner.” En zo is het. Ik zet me werkmatig maar ook privé in voor de medemens. Waarmee ga jij het positieve verschil maken in jouw omgeving?

Waar worden mensen door geraakt? Niet door feiten. Zeker nu niet

Barack Obama

 

 This file was created by freevector.com and is distributed under
the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 license.

Reageer»

Tips van topsprekers op Het Grootste Kennisfestival

Elles : juni 15, 2018 8:06 am : werk

Al enkele jaren heb ik de eer om ambassadeur te mogen zijn van Het Grootste Kennisfestival van Nederland. Dit jaar was het evenement strak uitverkocht, en terecht. Het blokkenschema stond vol met topsprekers.

Ook ik heb weer veel sessies bijgewoond: Gijs van Wulfen over routes van innovaties, Rick van Asperen met statements als aandacht hebben voor alles, is aandacht geven aan niets en een goed begin, is stoppen met het halve werk. Joel Aerts ging in op versnellers van persoonlijk leiderschap, Marco Buschman vertelde over vergroten van impact met verbindend vermogen. Frans van Loef over het vrijspelen van capaciteit binnen organisaties. De grote lek zit naast switchgedrag en overload aan e-mailverkeer in ons stapelgedrag. Introduceer het schapprincipe. Komt er wat bij, dan moet er ook wat weg.

Tussendoor genoten van goede gesprekken, muziek, een pokebowl van Meneer Temaki en een yogasessie van Ellen van Lint. Kortom zeer de moeite waard en een aanrader voor iedereen. Zet dus alvast in je agenda voor volgend jaar.

Reageer»
« Page 1, 2, 3 ... 7, »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>